johannazackrisson.blogg.se

Tips för bättre sömn

Publicerad 2015-03-30 16:19:25 i Allmänt - Tankar & Funderingar, Hälsa, Zackrisson Health & Fitness,

Sömnen är så ofantligt viktig för vårt välmående. Sömnen gör att vi återhämtar både hjärna och kropp på ett naturligt sätt och är en förutsättning för att vi ska fungera och må bra. Alla har vi olika behov när det kommer till sömn men en bra måttstock för vuxna personer är ca 7-8timmar per natt. Många upplever det svårt att somna på kvällarna och får därför inte sin rätta mängd sömn innan klockan ringer på morgonen. Detta kan påverka hela vårt humör, hälsa och stresstålighet. Vi vill vakna utvilade, pigga och glada istället. här kommer 3 tips på hur du lättare får en kvalitativ sömn och bättre förutsättningar för en härligare vardag. 1. Regelbundna sovtider Försök att i största möjliga mån att somna och vakna så regelbundet det går. På så sätt ställer kroppen in sig i rutinen och både kvällen och morgonen underlättas i och med tröttare kvällar och piggare morgnar. På helgen kan vi sova något lite längre men inte så mycket, det är bättre att isf ta en tupplur under dagen på max 20 minuter än att sova en massa extra timmar på natten/morgonen. Vi mår bra av rutiner! 2. Stressa ner Så klart lättare sagt än gjort. Vad vi dock kan göra är att färdigställa inför morgondagen en stund innan läggdags, stänga av tv och telefoner för att låta hjärnan lugna ner sig ett tag innan det är dags att lägga huvudet på kudden. Ett annat bra tips för dig som funderar och klurar mycket när det är dags att sova är att ha ett block och penna vid sängkanten där du snabbt och enkelt kan skriva ner dina funderingar och sedan släppa dem för att lättare välkomna sömnen. 3. Motion Vi sover bättre om vi är aktiva. Så är det. Dock kan det vara en nackdel för sömnen att träna för sent på kvällen, att föredra är istället att lägga träningen på morgon, lunch eller eftermiddag. Tänk på vad och när du tränar så kan du få en bättre sömn på köpet.  

Kommentarer

Postat av: Rund är också en form!

Publicerad 2015-03-30 17:50:24

Inga regler utan undantag. Jag kan sova som en gris strax efter träning (om jag tränar sent på kvällen). ;-)
Men vi är ju som sagt, alla olika. :-)

Kram M

Svar: Såklart!! När jag konditions tränat kan jag bli jätte trött och sova ganska direkt. När jag däremot tränat styrketräning så har jag svårare att somna... Alla är vi olika.
Älskar, älskar inte

Postat av: Sofie

Publicerad 2015-04-09 23:09:08

Klockrena tips för att sova bättre. För mig är dock öronproppar viktigaste för att sova gott. Sover själv jämt med öronproppar då jag sover mycket bättre och djupare när det är helt tyst. Det är så skönt att plugga in öronpropparna djupt i öronen när man går och lägger sig och verkligen höra hur omvärlden stängs ute. Utan öronproppar har jag väldigt svårt att somna. Vaknar även lätt av ljud om jag inte har öronpropparna på mig. Rekommenderar verkligen att testa öronproppar. Hur skönt som helt när man väl ha vant sig. Man sover som en stock oavsett om man sover hemma eller borta så man slippar alla okända ljud som kan störa en.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela