johannazackrisson.blogg.se

För dig som"sommarspringer"

Publicerad 2015-03-31 12:45:32 i Träning, Träning - Tips & Råd, Zackrisson Health & Fitness,

Jag vet att ni är många som löptränar enbart under årets något varmare och torrare månader. För er är det nu dags att snöra på sig skorna och ge sig ut, kul! Den nuvarande väderleken är utmärkt att springa i. Själv springer jag gärna året runt, jag varvar inomhus och utomhus under de allra kallaste månaderna men så länge temperaturen håller sig över -12 så ser jag inga problem med att springa utomhus. Självklart behöver fart och prestation anpassas efter väglag och temperatur. run Vinterlöpning är också härligt! För er som varje år släpper löpningen någonstans i oktober för att vädret blir för ilskt och sedan börjar på nytt varje vår kan det kännas tufft innan du kommit in i det, jobbat upp konditionen (som är en färskvara) och fått till rutinen igen. Men, du kan också välja att se på det som en kul utmaning och ta dig tillbaka till löpform på ett så smart sätt som möjligt. Här kommer några snabba tips för dig: Do not: ♦ Starta inte första löppasset med en förhoppning om att springa milen på samma tid som du gjorde det senaste löppasset (för 5månader sedan)  ♦ Klä inte på dig för mycket bara för att du nu är van vid vinterjacka, ullmössa och dubbla långkalsonger. Du kommer att bli för varm, snabbt och då riskerar du att göra det ännu jobbigare än vad det faktiskt behöver vara ♦  Planera inte in 5 löppass den första veckan. Du är fortfarande ovan och vi vill inte att du ska dra på dig både fysiska och mentala spärrar. Do: ♦ Spring prestigefritt. I alla fall de första veckorna. Strunta i att mäta rundorna och ta löpningen för vad det är. Var glad att du kommer ut och njut av den friska härliga vårluften och att du har ben som orkar ta dig framåt. ♦  Känns det överjäkligt jobbigt? Spring och gå. 1min spring, 1 min gå osv... Nästa pass blir det kanske 3min spring och 1 min gå. Det är okej! ♦  Välj lager på lager kläder men tänk på att du ska känna dig aningen kylig när du kliver ut. Väldigt snart får du upp temperaturen och då vill du ha smidiga och behagliga kläder mot kroppen. Kläder som inte tynger dig. Välj med fördel en tunn mössa eller ett tunt pannband för att skydda öronen från isande vindar, och välj en löparhandske som skyddar knogarna från att frysa. ♦ Du behöver vänja kroppen vid ansträngningen med succesiv ökning. Planera in två (max 3 beroende på övrig fysisk form) löppass den första veckan och nöj dig med det. Du har inte tränat just denna träningsform på lång tid och det är aldrig bra att gå från 0 till 100 på en gång. Ge det tid så kommer både kropp och knopp att hänga med bättre på noterna och snart är du tillbaka i din önskade löparform. Sist men inte minst - Oavsett om du springer några månader om året eller året runt - Ha kul med din löpning, variera dig och glöm inte att styrketräning som komplement kan göra dig till en bättre och starkare löpare.

Tips för bättre sömn

Publicerad 2015-03-30 16:19:25 i Allmänt - Tankar & Funderingar, Hälsa, Zackrisson Health & Fitness,

Sömnen är så ofantligt viktig för vårt välmående. Sömnen gör att vi återhämtar både hjärna och kropp på ett naturligt sätt och är en förutsättning för att vi ska fungera och må bra. Alla har vi olika behov när det kommer till sömn men en bra måttstock för vuxna personer är ca 7-8timmar per natt. Många upplever det svårt att somna på kvällarna och får därför inte sin rätta mängd sömn innan klockan ringer på morgonen. Detta kan påverka hela vårt humör, hälsa och stresstålighet. Vi vill vakna utvilade, pigga och glada istället. här kommer 3 tips på hur du lättare får en kvalitativ sömn och bättre förutsättningar för en härligare vardag. 1. Regelbundna sovtider Försök att i största möjliga mån att somna och vakna så regelbundet det går. På så sätt ställer kroppen in sig i rutinen och både kvällen och morgonen underlättas i och med tröttare kvällar och piggare morgnar. På helgen kan vi sova något lite längre men inte så mycket, det är bättre att isf ta en tupplur under dagen på max 20 minuter än att sova en massa extra timmar på natten/morgonen. Vi mår bra av rutiner! 2. Stressa ner Så klart lättare sagt än gjort. Vad vi dock kan göra är att färdigställa inför morgondagen en stund innan läggdags, stänga av tv och telefoner för att låta hjärnan lugna ner sig ett tag innan det är dags att lägga huvudet på kudden. Ett annat bra tips för dig som funderar och klurar mycket när det är dags att sova är att ha ett block och penna vid sängkanten där du snabbt och enkelt kan skriva ner dina funderingar och sedan släppa dem för att lättare välkomna sömnen. 3. Motion Vi sover bättre om vi är aktiva. Så är det. Dock kan det vara en nackdel för sömnen att träna för sent på kvällen, att föredra är istället att lägga träningen på morgon, lunch eller eftermiddag. Tänk på vad och när du tränar så kan du få en bättre sömn på köpet.  

Ett gäng viktigheter

Publicerad 2015-03-30 13:14:49 i Allmänt - Tankar & Funderingar, Hälsa, Zackrisson Health & Fitness,

Jag omfamnar den här måndagen betydligt mer utsövd än den förra. Dessutom med vetskapen att det är en kortvecka! Påsk, ledighet och familjetid väntar - Det blir jag alldeles sprallig av. Som start på veckan tänkte jag lista ett gäng viktigheter. Helgens träning: Ett pass Stronglift bestående av benböj, militärpress och marklyft. Jag kämpar på trots att det är tungt. Lyckas ännu med mina ökningar men jag få ta i så jag nästan spricker nu. Heja heja. Kommande oro: Jag kanske kommer att behöva dra ut en visdomstand. Kanske låter banalt för vissa men jag har aldrig ens lagat en tand tidigare så detta känns enormt skrämmande... Största längt just nu: Påskhelgen firas med hela min familj (sambo, bonusbarn, mamma och pappa) hemma i barndomshemmet på landet. Jag ser fram emot sovmorgnar, påskbord, löpturer, filmkvällar, dejter med vänner och deras barn, korvgrillning, sällskapsspel och påskäggsletande. Inte många dagar kvar nu. Helgens bästa middag: I lördags skulle vi ha lagat risotto men jag hade glömt att köpa hem matlagningsvinet när jag var på affären. Typiskt. Istället slängde vi snabbt ihop hamburgare och klyftpotatis vilket blev toppen! En redig hamburgare med de godaste av tillbehör i sällskap med den jag älskar som allra mest kan komma att bli vilket topp-middag som helst. Filmtipset: Igår såg vi The Theory of Everything. En filmatisering om Stephen Hawking och hans relation med sin fru. Se den! Helgens bästa treat: Jag renoverade mig själv igår. Så fantastiskt och välbehövligt. Färgade håret, skrubbade kroppen, fixade fötterna, sockerskrubbade ansiktet, plockade bryn och målade naglarna tjusiga. En sån enkel sak att unna sig kan göra så mycket för känslan. Jag lovar mig själv varje gång att det ska hända mer regelbundet men sen kommer liksom livet oftast emellan ändå... Förra veckans skönaste: Min deklaration blev klar. En sån sak som besvärar mig en del innan jag har 100% koll på utgången av det hela. Så skönt. Himla tacksam för att jag har bästa hjälpen också. Med eget företag och lägenhetsförsäljning så vill jag liksom inte vara ensam ansvarig att räkna rätt. Nu är allt klart och jag är belåten. Bästa övning just nu: Eftersom jag är helt inne på det här med Stonglifts så säger jag benböj. För att det är en sån underbar övning och för att jag just nu känner att utvecklingen går fint framåt. Dessutom går den att skala, bygga och variera otroligt mycket vilket gör att den kan passa de allra flesta i någon form. Benböj mer! Att se fram emot: Ja men alltså, jag vet inte riktigt var jag ska börja... Om vi bortser från de självklara sakerna så som vårt eget bröllop och bröllopsresa ♥ så ser jag massor fram emot kommande helgers middagsbesök och andra kompisdejter. Jag ser fram emot svärfar som hälsar på från England och får uppleva vårsverige på landet och jag ser fram emot att mina nära vänner börjar fylla 30, vilket betyder massa fest och annat skoj under hela året. 2015 alltså.....vilket år! image Hamburgaren från i lördags!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela