johannazackrisson.blogg.se

När jag ökar distansen

Publicerad 2015-07-20 09:27:22 i Hälsa, Träning, Träning - Inspo, Träning - Jag tränar, Träning - Tips & Råd, Zackrisson Health & Fitness,

image Jag ska åter igen försöka öka distansen lite när jag springer. Inte så långt som till en halvmara, men jag tänker att 15km ändå ska kännas mer okej i framtiden än vad det gör idag. Just nu ligger jag i fasen där jag anser att 8 max 9 kilometer känns behagligt. Springer jag milen så är det en ansträngning över det "normala". Jag har haft faser då milen är en piece of cake och jag har haft faser då milen känns otänkbart långt. Allt går upp och ner, det hela beror på hur jag tränar just då och vad jag lägger mitt fokus. Just nu springer jag mer än jag styrketränar, som ni vet. Jag har satsat på medellång distans och känner att det är dags att ta det till nästa steg. Kul och fint med omväxling. I fredags, när jag hade lyxen att ha en semesterdag hemma på landet, drog jag på mig löparkläderna och fick med mig mamma på cykel för rundan i skogen på 12km. Jag älskar att springa på skogsvägarna. Det var första gången på länge som jag sprang över milen. De där två extra kilometrarna känns. Nu ska jag de kommande veckorna sakta med säker öka distansen ytterligare lite innan jag nöjer mig för den här gången. I höst blir det fokus styrketräning igen. Jag tror bestämt att jag kör en vända till med stronglifts, det upplägget älskade jag! löpning Förändrar du din träning något. Springer/styrketränar du i perioder mer, mindre eller kortare, längre distanser?

Kommentarer

Postat av: Träningsblogga - Ida

Publicerad 2015-07-20 12:13:56

Känner igen mig i detta!
Just nu harvar jag på med mina 6-8 km-rundor, och förut var milen liksom det vanliga och så körde jag oftast längre (åtminstone 13-14 km) på helgerna. Saknar det! Ska försöka börja steppa upp snart.

Svar: Ja det är ju så lätt att hamna i bekväma hjulspår och liksom stanna där lite för länge... En får ju bara se till att upptrappningen sker på ett smart sätt så att kroppen håller och att det är kul på vägen :)
Älskar, älskar inte

Postat av: Mari

Publicerad 2015-07-20 12:17:15

Härligt fina du! Jag är inne på samma spår, vill upp i distans nu. Känner att mina 5-9 km-rundor inte ger mig så mkt längre... Vi ka peppa varandra =)

Svar: Klart vi ska kompis!!
Älskar, älskar inte

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela