johannazackrisson.blogg.se

Fråga&Svar - Tackla frestelser

Publicerad 2015-01-28 16:53:40 i Frågor & Svar, Hälsa, Kost, Kost - Inspiration, Zackrisson Health & Fitness,

Lena: "Hej Johanna! Jag har följt din blogg väldigt länge! Väldigt inspirerande! Jag funderar dock lite på hur du tacklar frestelser, alkohol, fika m.m Hur tackade du nej till allt när du började leva ett hälsosammare liv? Jag tycker det är så mycket som kretsar just kring bjudningar, fest, fika på stan m.m" Hej Lena, Jag blir väldigt glad att du gillar min blogg och finner den inspirerande. Tack för att du låter mig veta det, sånt får mig att vilja fortsätta i en evighet. Du ställer en väldigt bra och viktig fråga och jag ska besvara den så bra jag kan utifrån MINA egna erfarenheter. Alla är vi olika men jag gjorde såhär: Frestelser är något vi alla ställs inför vid en förändring mot en hälsosammate kosthållning. Vad frestelsen består av är naturligtvis olika för oss alla med det handlar nog oftast om bullar, kakor, lördasggodiset (varje-dag-godiset?), chipsen, glassen, alkoholen och kvällsmackorna. Jag själv har alltid varit otroligt svag för just smågodis och mackor. Tidigare har jag också partat en hel del och druckit större mängder alkohol på helgerna. När jag bestämde mig för att satsa på mig själv, bli hälsosammare, komma iform och må bättre så var det mycket som behövdes uteslutas för att få ordning på mig. Och det är ju så att även om jag bestämt mig så slutar ju inte vännerna att festa för det, kollegorna på jobbet fortsätter käka bullar till fikat och hemma ställs det fram stora godisskålar på bordet - Det är alltså inte helt lätt. image Konkreta tips: ♦ Ta reda på ditt "Varför" och påminn dig själv om det... ofta  ♦ Berätta för andra om din nya kosthållning och varför du väljer att göra så. Det ger en större förståelse ♦ Ät ofta men mindre portioner. Se till att aldrig bli vrålhungrig - Då är det nästan omöjligt att stå emot kanelbullen på fikarasten  ♦ Välj ut livsmedel som är ditt substitut. Ät riskakor med avocado eller keso på till kaffet, ta med en liten påse nötter till bion, ät ost och vindruvor men välj bort kexet ♦ På fest, om du trots allt vill dricka alkohol så välj ett gott rött vin och håll dig till det. Överkonsumera inte och kör den klassiska varannan vatten med bestämdhet  ♦ De stunder du väljer att unna dig något "ohälsosamt" - gör det utan dåligt samvete. Bestäm dig redan innan för vad du ska äta och hur mycket. På så sätt är det enklare att ha koll på gränsen ♦ När du går till en tillställning där det bjuds på plockmat eller snacks - Gå inte dit hungrig! Ät (i alla fall ett mellanmål) innan och se till att välja de bättre alternativen väl där ♦ Vad gäller fikastunder så finns alltid alternativ. Istället för att sitta med en svart kopp kaffe i handen och sukta efter andras kanelbullar, passa på att äta ditt mellanmål samtidigt ♦ Har du jättesvårt att vara utan "godbiten" så baka din egna och ta med! Då vet du precis vad som finns i och kan äta utan att känna att du faller för någon frestelse  ♦ Mycket handlar om inställning och förberedelse. Du är den enda som kan förändra ett tidigare beteende, låt det ta lite tid och  klandra inte dig själv för att inte vara konstant perfekt - Det är ingen När jag väl hade bestämt mig för att lyckas med mitt antagande (ett hälsosammare liv) så var det inte mycket som kunde stoppa mig. Jag saknade godiset och bakverken mest under det första året, smörgåsar åt jag ändå - Så länge jag bakade brödet själv eller höll mig till knäcke. Det fungerade för mig. Godiset njöt jag desto mer av när jag väl unnade mig (kanske en gång varannan månad på den tiden) och nöjde mig bra med det tillslut. Jag var ung och singel i Stockholm vilket betydde en hel del fest, jag valde att hålla mig enbart till rött vin och blandade aldrig en massa olika varianter så som drinkar, cider, öl eller annan sprit. Jag tog med mig några rutor mörk choklad på de fester jag visste att det skulle bjudas på godis, chips och annat snacks. Jag skapade nya rutiner och var stolt över att klara det så pass bra som jag gjorde. Jag såg vinster i det som gjorde att jag klarade att fortsätta. Idag utesluter jag inte lika mycket längre. Jag har hittat en bra balans mellan hälsosam mat och mat för själen. Jag vet tydligt hur jag mår av vad och när det är värt att falla för frestelser. Jag dricker väldigt sällan alkohol men tackar inte alls nej till ett par glas vin om det bjuds. Jag äter smörgåsar igen men långt ifrån varje dag. Godis och hemmagjorda bakverk har en speciell plats i mitt hjärta och så länge jag inte mår dåligt av det så äter jag när suget blir som störst. Jag har lärt känna mig kropp och min hunger, det gör att jag lätt kan avleda inbillat sötsug med smart mat eller vatten. Jag hoppas att du fått ett eller annat tips att ta till dig. Stort lycka till!

Kommentarer

Postat av: Mari

Publicerad 2015-01-28 19:44:56

Otroligt bra svarat vännen. Klokt och sunt. <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela