johannazackrisson.blogg.se

Alltså, seriöst... ? (Mer hälsohets)

Publicerad 2013-01-23 19:10:12 i Allmänt, Allmänt - Diskussion, Allmänt - Tankar & Funderingar, Hälsa, Kost, Träning,

I det här inlägget, som jag skrev för någon dag sedan, diskuterar vi den pågående "hälsohetsen". I förrgår diskuterades det i nyhetsmorgon (se klippet här) efter att Rebecca Weidmo Uvell skrivit den här (enligt mig ganska korkade) artikeln i Aftonbladet. Som ni förstår håller jag inte alls med henne. Jag tycker absolut att detta är ett viktigt ämne att ta upp och OM det skulle vara så att detta påverkade negativt så är det bra att det finns de som säger ifrån. I detta fall anser jag att det endast ligger avundsjuka, lathet och dåliga argument bakom det hela. Med det menar jag INTE att alla som anser detta faktiskt VARA en hets är likadana... Tjejen i fråga menar att det gått för långt när arbetsplatser anordnar stegtävlingar... que? För långt!? Att arbetsgivare uppmuntrar till träning. MEN DET ÄR VÄL KLART att en arbetsgivare vill ha en sund och frisk personal! Med det sagt så behöver inte alla gymma 5 dagar i veckan eller äta sallad till lunch och middag. Det är inte tanken. Men ALLA behöver motion, aktivitet och om inte annat en insikt i vad som är bra kost och vad som inte är det. Information är viktigt. Tjejen menar istället att information inte behövs, för de som är överviktiga och aktiva VET tydligen redan vad som är felet. Jaha!? De VILL alltså vara överviktiga, oaktiva och ha en försämrad allmänhälsa? Det tror inte jag. Jag tror att det helt enkelt är för svårt att komma ur. Därför kanske information och en spark i baken kan vara till hjälp.... Har jag fel? Jag har några punkter jag skulle vilja ta upp med författaren av denna artikel: Du har inte tänkt på att den här personen som "nästan springer på dig" under sin löptur kanske precis jobbat sina 8 arbetstimmar, hämtat ungarna på dagis, matat dem och nu är ute och springer? Måste det bestämt vara så att dessa "tränande" personer inte har en familj eller ett jobb? Kanske är det så att de helt enkelt planerar tiden/ prioriterar tiden bättre/annorlunda än dig! Kanske är det så att träningen är ett sätt för dem att spendera tiden. Kanske de är stolta över sin prestation. Varför ska man inte få vara det? Kanske tränar inte alla för att bli "smala" (och samtidigt då, enligt dig, löpa risken att dö tidigare än en "mullig" person) utan man kanske tränar för att orka med, för att slippa bli svettig av att bära hem ica-kassarna, och för att få endorfinkickarna och kanske för att den där stegtävlingen på jobbet ska kännas kul istället för jobbig.... Jag har ett förslag. Om du nu från själen tycker att det är lika bra/bättre att bära hem tunga matkassar från affären som att löpträna ett par gånger i veckan, varför skriver du då inte ut det på FB? Skryt om din vardagsmotion! Var stolt och glad för att du har hittat DITT sätt. Sluta bry dig om alla andra och sluta känna stress och press av andras prestationer (eftersom du ändå vet att du gör rätt och andra fel... eller?). Allt jag vet är att jag har varit en person som avskydde andra personer som "skröt" om sin träning, som åt hälsosamt och som "mådde så bra av det". Jag irriterade mig på dem och tyckte att de var löjliga och saknade ett intressant liv. Ja, det är sant. Allt jag vet är också att anledningen till att jag tyckte så var för att jag var otränad, omotiverad, saknade kunskap och var lat. Så enkelt var det. Jag förstod inte hur bra man faktiskt mår av en hälsosammare kost och en målinriktad träning. Jag var i grunden avundsjuk på människor som "tyckte om sallad", som njöt av löpning och som hade ett mindre midjemått än mig...

Kommentarer

Postat av: deadlift

Publicerad 2013-01-23 19:33:50

det är helt otroligt vad vi ska vara märkliga här i sverige ibland. Nu är det helt plötsligt fult att vilja träna, vilja må bra och det blir tydligen en "hets". TYPISKT SVENSKT skulle jag vilja säga. typiskt svenskt att ingen får vara bättre än någon annan, ingen ska stå ut i mängden eller vara bra. Alla ska vara lagom. I skolan får lärare inte säga negativa saker om arbeten som lämnas in utan det positiva ska förstärkas för att barnen inte ska bli ledsna - när ska dem lära sig något då? I ungdomsfotbollen ska ingen serietabell få föras så att barnen som förlorar behöver se att dem är sämre än andra. Är det konstigt att Sverige inte lyckas i EM, VM, OS osv när vi har den här inställningen? Sen när tränar svenskar extremt? Checka in ryssland, kina, USA eller vilket annat land som helst. Där snackar vi en träningskultur där vältränade männsikor beundras och påhejas av ALLA.

Postat av: Rebecka

Publicerad 2013-01-23 20:07:30

Har skrivit ett liknande inlägg och jag håller fullständigt med dig. Blev så irriterad när jag läste artikeln! Det handlar nog bara om hederlig gammal avundsjuka.

Postat av: HampusEmma

Publicerad 2013-01-23 21:13:48

Jag är den där mamman som du beskriver. Jag jobbar och jag försöker planera min tid så mycket det går. Jag har två barn, 4 och 2 år gamla, alltså ganska små fortfarande. Jag är glad att jag har en sambo som kan få barnen i säng medan jag kör mina spinning och gympass. Jag behöver min träning för att vara en bra mamma, för att orka, för att hålla humöret uppe och för att få sk. egentid. De dagar det funkar med våra arbetstider och gymmets öppettider tränar jag tidigt på morgonen för att få kvällen med familjen. Jag prioriterar min träning framför att få sova en timme längre, träningen gör mig piggare än den där extra timmen. Jag håller helt med dig om att det grundar sig i avundsjuka. Du är klok och jag har blivit en trogen läsare av din blogg. Tack!

Postat av: systeryster

Publicerad 2013-01-23 21:14:45

Helt sjukt att det är mer okej att vara överviktig, inte röra på sig och vräka i sig rent ut sagt hälsofarlig mat, medan vi som äter nyttigt för att det är gott och vi mår bättre och tränar för att det är kul och att man orkar mer i livet ska få höra att man ska "unna" sig saker och ta det lite lungt...

Postat av: annasblogg

Publicerad 2013-01-23 21:41:37

Heja dig! Har varit lika irriterad som du idag och jag håller fullständigt med dig. Bra inlägg!

Postat av: Lisa

Publicerad 2013-01-23 22:15:15

Bra skrivet, jag håller med! Och bra blogg för övrigt. Jag är helt hooked. Kram

Postat av: julias12

Publicerad 2013-01-24 09:50:50

Usch jag blev så frustrerad av att läsa den där artikeln. Håller helt och hållet med dig!! :) Allt handlar om avundsjuka de syns så tydligt!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela