johannazackrisson.blogg.se

Tid på dygnet för träning

Publicerad 2015-10-13 11:41:06 i Hälsa, Träning, Träning - Inspo, Träning - Tips & Råd,

träning Oavsett vilken träning jag ska utföra så gör jag den allra helst på morgonen. Jag trivs bäst att starta dagen med aktivitet då det är då jag har som mest energi, både vad gäller styrketräning och konditionsträning. Det finns en mängs studier som testar när träning skulle vara som allra "bäst" att utföra. Vissa studier menar på att moronträning är "bäst" och andra menar på att du får "bäst" resultat av att träna senare under dagen. Jag säger så här, utan någon som helst vetenskaplig studie i ryggen (men med sunt förnuft och en skopa erfarenhet); Så länge du tränar och mår bra av det så spelar det ingen roll. Det hela är så enormt beroende av vad just du har för målsättning och vilka dina förutsättningar är. En del människor kan inte välja utan har bara en tid på dygnet som det passar att träna, bra så! Träna då. En del, så som jag, anser att de orkar mer och att motivationen är väsentligt högre en viss tid på dygnet. Bra så! Träna då. Vi får inte stirra oss blinda på vad som anses vara det mest ultimata, skillnaden är oftast så marginellt liten att vi vanliga motionärer inte märker någon skillnad i resultat. Gå istället på känslan och vardagsfunktionen. Det du mår bäst av och det som fungerar bäst för dig och din familj. För hur det än är så är träning som blir av en 1000 gånger bättre träning en den som inte blir det. Punkt. Jag tränar som sagt allra oftast på morgonen och trivs toppen med det. Jag har vant kroppen med tidiga morgnar och hur jag ska koppla på energin så snart jag klivit upp ur sängen. Men, ibland behövs det variation. Idag ska jag tillexempel chocka kroppen med ett styrkepass på eftermiddagen. Jag tror att det blir ett benpass med inslag av axlar, som en ordentligt genomkörare innan jag imorgon spenderar 8 timmar i bil. Nu snackar vi spänning i vardagen! Vilken tid på dygnet väljer du helst att träna?

Kommentarer

Postat av: Josefine

Publicerad 2015-10-13 12:04:18

För mig funkar både och, många gånger delar jag upp träningen och kör kondition på morgonen och gym på eftermiddagen.

Hur tänker du med energipåfyllnad på morgonen? Jag är ofta på gymmet inom 30min från att jag stigit ur sängen så brukar bara dricka BCCA. Men har hört från PT och kostkunniga att kroppen behöver föda för att orka och kunna bygga muskler.

Postat av: Helena

Publicerad 2015-10-13 18:19:53

Om jag helst får önska så gillar jag att träna vid kl 15-16, men näst intill hela dagen fungerar att träna på för mig. Morgonen är jag tyvärr svårstartad, vet inte hur jag ska äta för att komma igång snabbt på morgonen... Har testat utan energi för det sägs vara en vanesak men det fungerar inte, I need something, men inte för mycket!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela