johannazackrisson.blogg.se

Utlovade spartips

Publicerad 2011-08-11 20:05:00 i Allmänt,

-Att minska ner på sina fasta kostnader kan ju vara ett hett tips. Själv har jag otroligt höga fasta kostnader och då får man tänka om lite. Tips på att minska de fasta kostnader är: lägg om ev lån och få ner räntan en aning, fundera på om du verkligen behöver den där tidningsprenumenationen, cykla eller gå till jobbet istället för att köpa busskortet eller behöva tanka bilen med bensin, behövs alla kanaler du betalar för på tv:n? Lägg om dina försäkringar, om du kollar upp så är du säkert dubbelförsäkrad på flera punkter.

- För ni andra som är som mig, alltså har svårt att dra ner på de fasta kostnaderna eftersom man själv inte riktigt rår över räntor och annat när man redan gjort allt man kan, så finns det andra saker att göra. Lova dig själv att VARJE gång du köper något tänk 3 extra gånger om du verkligen behöver det. Ännu ett naggellack för 150:-?

- Dela upp året i olika perioder. Jag kommer till exempel nu till hösten (efter Bali) att gå in i en "sparperiod" vilket för mig betyder att jag INTE köper en enda sak som jag inte verkligen behöver. Inga onödiga kaffelatte på stan, inga "uteluncher", kläd-köpstopp och att överlag tänka SPAR. Det fungerar jätte bra för mig, jag gjorde det förra hösten och vintern innan jag köpte lägenheten. Detta fungerar bäst om du har ett mål, tex en resa att spara till eller en möbel. Vill man så kan man!

- Att laga dina egna lunchlådor är ett grymt bra sätt att hålla kostanderna nere. Att äta en dagen lunch varje arbetsdag slutar på runt 1700:- månaden. Det utöver dina normala matkostnader blir ganska så mycket. Spara istället en tusenlapp och lägg de övriga 700 på att laga en portion extra för varje gång du lagar mat. Vips så har du en tusenlapp i månaden över. (och blir förmodligen mycket sundare på kuppen).

- Något som jag är dålig på men precis lovat en kompis att vi ska bli mästare på är att istället för att fortsätta den enorma konsumeringen så ska vi börja låna kläder av varandra. Kanske lite svårt med vardagskläder men just tanken på att varje gång man ska på fest eller annat event vill ha en ny klänning/outfit (och oftast också köper det) så är det ju så mycket bättre att låna av varandra. Så kan man halvera festklädskontot.

- Kom överens med dina vänner och familj att ni framöver inte köper FÖR dyra presenter och julklappar till varandra. Bestämm en summa så behöver ingen känna sig dum eller snål. På så sätt behöver inte vissa månader (ni vet de månader som alla i vänskapskretsen eller släkten fyller) bli så hemskt dyra.

- Skaffa er automatiska överföringar. Bästa sättet att spara pengar enligt mig. Se till att pengarna dras direkt lönen trillar in på kontot och hamnar på ett annat konto kallat ex "sparkonto", "Resepengar" eller "Ny dator". På så sätt hinner man aldrig lida av att pengarna inte finns där och LOVA er själva att aldrig ta pengar från det konto till annat än de är avsedda för.

- Med risk för att låta som en riktigt trist ekonomitant så måste jag ju tipsa om att göra budget. Varje månad när du fått din lön. Sätt dig ner och fundera på vad som ska göras denna månad, räkna ut de fasta kostnaderna och bestäm dig för hur mycket pengar som får gå till mat, hur mycket du får lägga på nöjen osv. På så sätt är det så mkt lättare att hålla koll på var penarna faktiskt tar vägen. Jag gör budget varje månad.

När jag läser mina egna tips skulle man nästan kunna tro att jag är ett proffs. Skulle jag leva som jag lär skulle jag förmodligen också vara stenrik... och ha det rätt så trist. Tänk samtidigt på att inte bara spara för framtiden utan komma ihåg och leva i nuet också. En liten slant till pensionspar (jag tar förgivet att ni pensionsparar) och resten till närliggande spenderande. Perfekt!

Kommentarer

Postat av: Tove

Publicerad 2011-08-12 18:50:17

.. mycket bra tips. ha det fint.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela