johannazackrisson.blogg.se

Test av Kefir

Publicerad 2015-05-27 14:23:45 i Kost, Kost - Inspiration, Kost - Tillskott, Zackrisson Health & Fitness,

Vi köpte hem en Kefir i helgen och har nu provsmakat den med kritiska smaklökar hemma. Jag kanske är ute och cyklar om att den är ny men jag har i alla fall aldrig tidigare varken sett den eller hört om den. Lindahls Kefir med blåbär & Acai smak. Jag älskar att testa (för mig) nya saker och även om de fyller samma funktion som redan existerande livsmedel i min vardag så är det alltid trevligt med variation. Obs - ej sammarbete/spons Vad är Kefir? Kefir är tydligen en typ av kulturmjölk som tack vare sin höga bakteriekultur anses väldigt hälsosam. Det finns en mängd olika former av Kefir och i denna sort har man tillsatt kulturen i mjölk som filtrerats för att få en hög proteinhalt (12g/100g) och en tjockare konsistens. Kan ätas precis som Kvarg. image Hur smakar den? Jag blev positivt överraskad. Den var god. Väldigt mild i sin smak och krämig i sin konsistens. Mättande! Jämförelse med kvarg Jag tycker ju om kvarg och ser ingen större skillnad i näringsvärdet mellan kvargen och kefiren. Som jag kan förstå det så innehåller kefiren en högre bakteriekultur vilket ju kan vara att föredra för vissa. Proteinhalten är densamma, dvs hög och båda är ett utmärkt alternativ till del av frukost, som mellanmål eller som kvällsmål. Jag anser att Kefiren är lenare i sin textur än vad kvargen är (som ibland kan kännas lite grynig). Dessutom fanns inte alls den bittra eftersmaken i kefiren på samma sätt som i kvargen. Jämför jag Lindahls Kefir med Lindahls kvarg så ger Kefiren en (ytterst) liten högre kalori/100g än Kvargen. Så gott som ingen skillnad. Kvargen finns i oändligt med smaker nu (välj utan tillsatt socker!) medan Kefiren endast finns i naturell och nu denna blåbär- acai smak. För dig som inte riktigt kan med kvargen men som ändå gärna vill ha ett smidigt alternativ till  proteinrikt livsmedel: testa Kefiren!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela